Snídáme
v hostelu v Punta Arenas a posloucháme hrůzostrašné vyprávění dvou
Holanďanů o slavné transargentinské silnici. „Klikatí se podél hor a projede
tam maximálně pět aut za hodinu. Vede prostředkem ničeho, jen jednou za 100 km
je malá vesnice. Dlouhé úseky vedou jen po štěrku, žádný asfalt. Pokud máte
dost času, jídla a vody, můžete tam zkusit stopovat, ale Ruta 40 je Stopařovo peklo!“ Výzva přijata!
Naši stopařskou
odyseu začínáme v Cerro Castillo na chilsko-argentinské hranici. Jídla
vskutku nemáme mnoho, zajdeme aspoň do kavárny koupit sušenky a ananasový
koláč. Zjeví se tam holka a kluk z Belgie se stejným plánem – stopovat do
El Calafate. Popřejeme si hodně štěstí a oni odcházejí chvíli před námi. Hraniční
pásmo měří 7 km a skoro nic tam nejezdí. Nám po pár kilometrech chůze zastaví
izraelský zájezdní autobus. Belgičany míjíme kousek před argentinskou stranou
hranice a Petr jim trochu škodolibě zamává. Na hranici se nám podaří domluvit,
že nás autobus sveze až do El Calafate. Jupí.
Druhý den ráno
stopujeme k ledovci Perito Moreno. Po pár minutách nám zastaví černý
pětimístný SUV. Jenže má plno. Dva dospělí vpředu, dvě děti vzadu. Ukáže se, že
to není problém, holčičku si paní posadí na klín a jedeme. Nikdo není
připoutaný, na dětské sedačky se tu už vůbec nehraje a na šedesátce si to pan
řidič valí 130. Po průjezdu bránou parku si tatínek svou dvou a půl letou
dcerku posadí na klín a nechá ji v úzkých serpentinách dokonce troubit a točit
volantem! To už v duchu šílím a počítám poslední minuty svého života.
Rodinka je moc milá, nabízejí nám dokonce svezení zpátky. Na smluvený sraz ale
přicházíme s malým zpožděním a oni nečekají. Dost se mi uleví.
Při procházce
kolem ledovce potkáme ty dva Belgičany. Nevypadají naštvaně, že jsme jim
vyfoukli stop. Do El Calafate se prý dostali bez problému. Opět mají stejný
plán jako my – zítra vstávat brzo ráno a jet do El Chaltén. Stojíme u velkého
parkoviště a stopujeme každé auto, které vyjíždí. Najednou si všimneme, že nám
ze zadních sedadel někdo mává. Naši kamarádi Belgičani! Tentokrát oni nám. Zpátky do města nás sveze soukromý pilot
ze Sao Paula v Brazílii. Skvěle pokecáme a dokonce můžu použít i
bezpečnostní pás!
Ráno se trochu
zdržíme a na výpadovku do El Chaltén vyrážíme až kolem půl jedenácté. Za
kruháčem za městem stopneme dodávku, která nás sveze na obočku asi 32 km
daleko. Petr sedí na zemi v nákladovém prostoru. Koho nevidíme už
z dálky na křižovatce – naši přátelé z Belgie. Jak dlouho tu už
proboha stojí? Dáváme se s nimi do řeči asi na půl hodiny a kolem projedou
dvě auta. Ani jedno nezastaví. Stopovat ve čtyřech je k ničemu. Odejdeme
asi 200 m za ně a začneme svačit. Oni tu byli první, a tak jim nebudeme brát
jejich výhodnější flek. Projede pár aut, ale nezastaví ani jim ani nám. Pak si
to přihasí kamion. Jim nezastaví, ale velký kus za námi zabrzdí. Vezmeme to i
s batohem poklusem a můžeme jet! Máme štěstí. Veze dvě cisterny benzínu až
do El Chaltén. Šokuje mě, když si řidič zapálí velkou propanbutanovou bombu,
kterou má mezi sedadly, uvaří horkou vodu a připraví si čerství maté.
Samozřejmě za jízdy...
El Chaltén
opouštíme o devět dní později. Stojíme na výpadovce od časného rána, ale zatím
se nedaří. Trpělivost se ale určitě vyplatí, autobus do Bariloche stojí 1250 AR$/os (což je asi
3150 Kč). Skoro po dvou hodinách nám zastaví dodávka předělaná na dokonalý
obytňák a v ní veselý stařík. Moc mu nerozumíme, ale na křižovatku asi 120
km nás sveze. Petr sedí na předním sedadle, aby mohl konverzovat, já na štokrleti
vzadu. Těžký ale vratký stolek, který mám před sebou, by se mi v případě
nárazu zarazil hodně hluboko pod žebra. Na křižovatce nám děda začne ukazovat
cestu do El Calafate s tím, že on jede na sever. My ale taky jedeme na
sever! Vždyť to jsme mu celou cestu povídali a vyprávěli, kde všude už jsme
byli! Trvá hezkou chvíli, než to pobere, ale pak z něj vypadne, že taky
jede do Bariloche a že můžeme jet s ním. Hurá!
Následující cesta
se změní v trénink hlubokého sebeovládání. Silnice je často jen štěrková a
k cíli vzdálenému 1426 km se přibližujeme průměrnou rychlostí 50 km/h.
Děda navíc jede bez jakékoli zastávky, a tak sedím pět a tři čtvrtě hodiny na
tvrdé stoličce se silnou potřebou čůrat, s hladem a ukrutnou žízní. Pak
začne trochu bloudit, využiji příležitosti a poprosím o přestávku. Odskočím si
a začnu se cpát rohlíkem se sýrem. Děda si vaří kávu a vypadá rozladěně, že
musí čekat. V jeho autě se jíst nesmí. Má tam dokonalý pořádek a ve
skříňce pod vařičem má sbírku čistících prostředků. Popožene nás, zhltnu
poslední sousto a jedeme dál. V prvním větším městě Gobernador Gregores se
ukáže, že má dokonalý orientační nesmysl. Jezdí stále dokolečka, je čím dál
nervóznější a naše dobře míněné rady neposlouchá. Když už po tři čtvrtě hodině a
mnoha otázkách u místních konečně natrefí na výpadovku, špatně zahne a znovu
zakufruje. To už je na něj moc. Zastaví nám na silnici, vyndá batohy, zahuhlá
něco o tom, že dál jede po pobřeží, a odjede. Jsme z toho dost paf.
Je už skoro šest
večer, řešíme, co dál. Hlasuji pro další stopování. Trvá nám skoro hodinu, než
dojedeme na správnou výpadovku. Vypadá nově a vůbec nic po ní nejezdí. Asi po
15 minutách projede auto v opačném směru. Hurá, je to průjezdné! =) Sedím
u krajnice na batohu a dělám, že stopuji. S Petrem už řešíme, z které
strany příkopu si postavíme stan, když kolem jede auto. Asi to dost zvažuje,
protože zastaví až po 100 metrech, ale zastaví! Sympatický pan profesor, který
pracoval mnoho let na univerzitě, pak ale přešel kvůli penězům do soukromého
sektrou. Teď pracuje v dole (jako důlní inženýr). Valí si to po nové
silnici, prý otevřené minulý měsíc, 140 km/h a teprve když srazí zajíce, trochu
zpomalí. 350 km do města Perito Moreno trvá krásné tři hodiny a o půl jedenácté
už si v místním kempu stavíme stan.
Zvedáme se poraženě k odchodu, když tu nám zastaví malý červený Fiat. Řídí ho žena a jede s ní jen malý kluk. S našimi velkými batohy se do auta sotva naskládáme, ale nějak to klapne. Ukáže se, že jedou do Esquel, 520 km naším směrem! Už se blíží večer, když přijedeme do vsi s názvem Tecka. Žena zastaví u benzínky a řekne nám, že půjde na návštěvu ke své matce, která tam bydlí. To je nečekaná překvapení. Při stopování prostě nikdy nevíš, kdy přijde „Tečka“. Poděkujeme, zkoušíme ještě chvíli stopovat dál, ale rychle se stmívá a nemá to smysl. Postavíme si stan na travnatém oploceném plácku za Teckou, kterému říkají obecní kemp.
Druhý den
střídáme auta jako městskou hromadnou dopravu. Jedeme na pětkrát, každý nás
popoveze jen kousek (10-150 km), ale nikdy nečekáme víc než půl hodiny. Mladá
psycholožka v červeném autě nám prozradí, že stopaře bere běžně. Místní
lidé, kteří nemají auto, prý tento způsob dopravy používají na cestu do práce a
z práce. V El Bolsón, 130 km před Bariloche, jsme už před dvanáctou.
Pak se ale štěstí unaví, půl hodiny nic a já mám hlad. Zajdeme do blízké
restaurace na oběd. Já si dám pizzu se sýrem a olivami, Petr guláš a špecle.
Prý je skvělý. Pak se spustí průtrž mračen, a tak čekáme a hrajeme kostky. Když
trochu přestane, pokračujeme v našem stopařském úsilí. Nakonec nás nabere
mladý novomanželský pár z Mendozy, který je v Bariloche na svatební
cestě. Svezou nás až do centra města a tady naše štreka končí. V plánu je
trek přes hranice do Chile.
Dalších stopařských historek máme samozřejmě přehršel, ale ty se už neudály na proslulé Rutě 40.
Dalších stopařských historek máme samozřejmě přehršel, ale ty se už neudály na proslulé Rutě 40.
Žádné komentáře:
Okomentovat